Speidergruppa med stor misjonsinnsats

Fikk gullknapper til speiderskjorte

Sakset fra Misjonsbladet:

Speiderkonkurranse

Innsamlingsperioden ble satt fra 24. september 2023 til 15. mars 2024 og aksjonen foregikk som en konkurranse mellom speidergruppene.

-Dette er kanskje den største konkurransen MSK noen gang har hatt, forteller Anita engasjert.

I løpet av innsamlingsperioden kunne speidergruppene arrangere så mange lokale aksjoner de ville og gjerne ha interne konkurranser mellom egne patruljer. Den gruppa som samlet inn mest vant gullskjerf til hele gruppa og is-fest på Felleskorpsleir på Lista i juni.

Det var jevnt lenge, men til slutt tok 1. Grimstad MSK seieren med 84 000 kroner samlet inn. Tett etterfulgt av Vegårshei MSK og Gjerpen MSK, som kom på andre- og tredjeplass.

Speiderkonsulent Anita D. Isaksen og korpsleder Helene Bjørsvik i Grimstad for å dele ut gullskjerf til 1. Grimstad MSK.  Vegårshei MSK fikk gullknapper til speiderskjortene sine for misjonsengasjementet i innsamlingsaksjonen.

Stor kreativitet

Innsamlingen har skapt et stort engasjement og de ulike speidergruppene har vært svært kreative. Askøy MSK arrangerte åpen gård og Gjerpen MSK, Vegårshei MSK og Haugesund MSK hadde flaskeinnsamlinger. Kristiansand MSK arrangerte suppedugnad der de solgte og leverte kyllingsuppe på døra.

I Grimstad MSK fikk speiderne en utfordring der de fikk 50 kroner til innsamlingen for hver natt de sov ute, betalt av gruppelederen. Kviteseid MSK inviterte bygda til kunstutstilling i kirka, der inntektene gikk til Romania.

Flere speidergrupper har hatt lotteri og bidratt i gudstjeneste der de har fortalt om misjonsarbeidet og tatt opp kollekt. Vegårshei MSK sendte og søknad til misjonsnettverket i menigheten, som ble så begeistret for misjonsengasjementet til barn og unge at de måtte støtte aksjonen.